Activități profesori

Atelierul 1 Terapie ocupatională

În cadrul proiectului educațional ”Creație și inovație pentru creșterea calității vieții copiilor cu cerințe educaționale speciale”, s-au desfășurat patru ateliere de lucru cu profesorii, la care au participat cadre didactice din județul Neamț care lucrează cu copiii cu cerințe educative speciale.

 

Atelierul 1 Terapie ocupațională a fost susținut de către doamna prof. Irina Bălțătescu, director al Centrului Școlar pentru Educație Incluzivă ”Al.Roșca”, Piatra Neamț și doamna prof. Elena Doru, profesor abilități manuale. Au participat 18 cadre didactice, profesori în învățământul primar și preșcolar.

 

Un ajutor în plus în integrarea copiilor cu CES îl reprezintă terapia ocupaţională, activitate ce valorifică ca şi kinetoterapia informaţii din domeniile anatomiei, fiziologiei, pedagogiei, psihologiei, sociologiei. Terapia ocupaţională se preocupă în primul rând de asigurarea sănătăţii şi funcţionării optime a individului în mediul de existenţă şi acţionează pe trei domenii generale:

  • formarea deprinderilor de viaţă cotidiană (inclusiv igiena si sanatate);
  • cultivarea capacităţii şi aptitudinilor pentru muncă;
  • educarea abilităţii pentru diverse jocuri şi activităţi de recreere.

 

Despre acest tip de terapie doamna prof. Doru Elena, formator în cadrul acestui atelier spune:

 

Terapia educaţională contribuie la crearea mediului social în care educaţia să ofere o deschidere către normalitate astfel încât persoanele cu cerinţe educative speciale să găsească modele de viaţă viabile. Pentru a accesibiliza participarea la viaţa socială, copiii lucrează cu obiecte şi cu materiale obişnuite pentru activitatea şcolară (plastilină, guaşe, pensoane etc.), dar şi cu materiale utilizate de către părinţii acestora în renovarea locuinţei (parchet,var lavabil, rigips ).

Adaptarea tehnicilor de modelaj şi de pictură la temele prevăzute de programa de recuperare  ca şi folosirea instrumentelor şi rechizitelor (riglă, penson) în situaţii noi îi ajută pe elevii cu CES să se implice afectiv în finalizarea sarcinilor propuse.

De asemenea, realizarea unor lucrări , obiecte funcţionale cu rol estetic ( tablouri pentru expoziţii în şcoală sau pentru concursuri) constituie un factor motivator important în activităţile practice realizate împreuna cu aceşti copii.

Concret, lucrările din plastilină oferă realizarea unor exerciţii kinestezice prin mişcări de rulare, de translare şi de presare cu ajutorul palmelor şi al degetelor, ocazie ideală de implicare individuală şi de energizare a întregului corp.

Pe acest fond de implicare şi de motivaţie, propunătorul va demonstra elevilor cum putem folosi plastilina pentru a crea tablouri, respectiv compoziţii simple cu elemente din mediul înconjurător (copaci, soare, flori, stol de păsări, case, gard etc.). Dirijaţi cu atenţie, elevii vor folosi plastilina ca şi cum ar fi tuşe picturale de vopsea pentru a realiza compoziţii în perspectivă, fiind învăţaţi cum să amestece culorile primare ( roşu, galben, albastru) şi culorile binare( verde, oranj, mov) pentru a obţine tonuri şi nuanţe potrivite temei alese.

În folosirea tehnicii picturii pe var lavabil încă umed pe un suport de rigips, copiii vor aplica pete picturale aleatorii de tempera sau guaşe direct din tubul de culoare. Cu ajutorul unei rigle ce trece uşor peste materialele deja aplicate pe rigips şi vom obţine un amestec cromatic diferit de la o lucrare la alta după intensitatea sau direcţia în care fiecare a deplasat culorile în planul vertical/orizontal. După inspiraţia fiecăruia, se vor schiţa cu ajutorul unui beţişor sau cu capătul pensonului linii sugestive pentru elementele peisajului ( dealuri, soare, copaci, flori, frunze etc.).

Succesul acestor tehnici simple şi de efect  artistic constă în faptul că sub aspectul noutăţii folosirii unor materiale într-un mod neconvenţional elevii cu CES vor realiza împreună obiecte utile de decor interior, scopul general al activităţii fiind acela de a induce încredere în forţele proprii, esenţial în recuperarea acestora.

În concluzie, tehnicile prezentate pe scurt pot fi folosite de către educatori în activităţi adaptându-le nivelului de achiziţii psihomotrice şi cognitive ale elevilor. Orice formă de activitate educativă ,care se concretizează în obţinerea unui produs, contribuie la conştientizarea valorii sociale ca urmare a utilităţii în comunitate, respectiv să îi integrăm ca membri activi ai acesteia.


Asociaţia

ANFAR D.S.

Primește mai

multe informații!

Aboneaza-te la Newsletter!
newsl1.png

Donează pentru

copii cu CES!

Consiliere

online