Proiecte

CES - Sănătate prin terapie și dezvoltare personală pentru copii

CES - Sănătate prin terapie și dezvoltare personală pentru copii

Scopul proiectului:

Proiectul are ca scop cresterea nivelului de educatie pentru sanatate si dezvoltare personala ca fundament pentru o mai buna integrare sociala a copiilor cu cerinţe educative  speciale (CES) si a copiilor care provin din familii cu situatie materiala precara, prin aplicarea unui program special, personalizat de educatie si oferirea de sprijin parintilor si cadrelor didactice pentru integrarea  in scoala si in societate a acestor copii.

Obiectivele proiectului:

  1. Dezvoltarea si implementarea unui program special de educatie pentru sanatate si dezvoltare personala a 20 de copii cu cerinte educative speciale (CES) si copii care provin din familii cu situatie materiala precara de la Scoala Gimnaziala nr. 5 Piatra Neamt, judetul Neamt, printr-un set de activitati specializate de terapie si dezvoltare personala ce constau in:
  • Salinoterapie și dezvoltare personală. Aceasta forma de educatie pentru sanatate se va acorda pentru 20 de copii si va contribui la identificare si valorificarea eficienta a potentialului copiilor din grupul tinta, intr-un mediu relaxant, placut si sanatos;
  • Terapie logopedică. Aceasta se va acorda pentru 3 copii din grupul tinta si este esentiala pentru facilitarea comunicarii si integrarii procesului instructiv-educativ, pentru o dezvoltare sanatoasa, armonioasa si de succes in activitatea si relatiile cu cei din jur;
  • Hipoterapie (cursuri de echitație). Se va acorda pentru 10 copii din grupul tinta, avand efecte benefice unice care fata de alte sporturi, ofera oportunitatea petrecerii tipului in aer liber, ajuta la dezvoltarea comunicarii, socializare si relationare.
  1. Realizarea unui mini ghid destinat parintilor si cadrelor didactice care lucreza cu, copiii din grupul tinta al proiectului. Acesta va include metode si tehnici de educatie si sprijin care vor ajuta la integrarea copiilor cu cerinte educative speciale (CES) si a copiilor care provin din familii cu situatie materiala precara, in scoala si in societate.

Grup tinta si beneficiari:

Grupul tinta al proiectului este reprezentat de  20 de copii cu cerinţe educative speciale si copii care provin din familii cu situatie materiala precara, de la  Scoala Gimnaziala nr. 5 Piatra Neamt, judetul Neamt. Acestia sunt beneficiarii directi  care vor participa la activitatile de terapie si dezvoltare personala propuse in proiect si vor beneficia de programul special de educatie pentru sanatate, in functie de nevoile identificate ale fiecaruia.

Grupul tinta va fi inscris in proiect prin completarea unei fise de inscriere.

Beneficiarii indirecti ai proiectului sunt: familiile copiilor grup tinta implicati in proiect, cadre didactice care lucreaza cu acesti copii, precum si comunitatea locala si judeteana din care fac parte acesti copii.

Justificarea proiectului

Sanatatea nu este numai o problema individuala, ci priveste tot atat de mult societatea in intregime „sanatatea nu este totul, dar fara sanatate totul este nimic” (Schopenhauer). Educatia pentru sanatate a populatiei trebuie sa reprezinte un obiectiv major, incepand de la varstele cele mai fragede.

Orice copil are o serie de particularităţi, caracteristici care se referă la modul, stilul, ritmul şi specificul învăţării sale. În acelaşi timp o serie de copii au particularităţi ce îndreptăţesc un sprijin suplimentar, activităţi specifice pentru realizarea sarcinilor de  învăţare; este vorba de cerinţe speciale, diferite de ale majorităţii copiilor şi care determină măsuri specifice. Cerinţe speciale poate avea orice om/copil în anumite perioade, pentru că cerinţele speciale acoperă o realitate extrem de variată, complexă şi dinamică - de la probleme simple, determinate de dezvoltarea tipică a individualităţii şi persoanei, până la problemele unice, care nu se pot rezolva decât cu o intervenţie specială şi specifică.

Se încadrează în categoria CES copiii cu dificultăţi motorii, sindrom Down, dificultăţi de vorbire, tulburări de comportament, autism, deficit de atenţie şi hiperactivitate (ADHD), dar şi cei care trec, pur şi simplu, printr-o perioadă mai grea. Interesant este că fac parte din aceeaşi categorie şi copiii supradotaţi, care au nevoie tot timpul de provocări pentru a-şi menţine interesul faţă de societate.

Totodata, copiii care provin din familii cu o situatie materiala precara, au un nivel scazut de educatie in ceea ce priveste sanatatea, nu au posibilitatea participarii la programe de educatie adaptate nevoilor pe care le au si intampina dificultati in procesul de integrare sociala.

Accesul copiilor cu cerinte educaționale speciale si a celor care provin din familii cu o situatie materiala precara, în societate, in scoala de masa, alături și împreună cu elevii „normali” reprezintă o permanentă provocare pentru toate categoriile de cadre, manageri de școală, părinți și decidenții de la nivel local sau național.

Dacă un copil nu poate învăța în felul în care îi predăm, atunci să îi predăm în felul în care el poate învăța.” - Ivar Lovaas

In urma unei analize efectuate in colaborare cu profesori psihologi – consilieri scolari, in cadrul Scolii Gimnaziale nr.5 a fost identificat un numar de 20 de copii cu cerinţe educative speciale si copii care provin din familii cu situatie materiala precara, asupra carora au fost identificate nevoi speciale de educatie  pentru sanatate, adaptare si integrare sociala.   Astfel, in cdrul acestui proiect, propunem o altfel de abordare care sa raspunda nevoilor identificate  si care sa ajute la imbunatatirea starii de bine si de sanatate a copiilor din grupul tinta, abordare ce se axeaza pe doua directii de actiune:  

A. Educatie prin terapie si dezvoltare personala in cadrul programului special de activitati dezvoltat si implementat in proiect:

  • Salinoterapie și dezvoltare personală - 5 sedinte pentru 20 de copii
  • Terapie logopedică - 21 de sedinte de logopedie pentru 3 copii
  • Hipoterapie prin cursuri de echitatie - 60 de sesiuni de pentru 10 copii

Toti cei 20 de copii grup tinta vor primi diplome de participare la activitatile din proiect.

B. Sprijin pentru parinti si cadre didactice prin realizarea unui mini ghid ce va include metode si tehnici de educatie si sprijin care vor ajuta la integrarea in scoala si in societate a copiilor cu cerinte educative speciale (CES), inclusiv a celor care provin din familii cu situatie materiala precara.

Rezultatele: rezultate prognozate şi impactul proiectului, mijloace de monitorizare şi evaluare a rezultatelor;

Rezultatele asteptate si impactul  proiectului:

  • Imbunatatirea starii de bine si a sanatatii celor 20 de copii din grupul tinta;
  • Cresterea competentelor personale si profesionale si cresterea calitatii vietii celor 20 de copii din grupul tinta;
  • Cresterea capacitatii de integrare sociala a copiilor cu cerinţe educative speciale (CES) si a copiilor care provin din familii cu situatie materiala precara;
  • Imbunatatirea rezultatelor scolare a celor 20 de copii grup tinta;
  • 5 sedinte de Salinoterapie și dezvoltare personală pentru 20 de copii;
  • 21 de sedinte de Logopedie pentru 3 copii
  • 60 de sesiuni de Hipoterapie prin cursuri de echitatie pentru 10 copii;
  • 1 minighid-material suport ce va include metode si tehnici de educatie si sprijin destinate sa ajute la integrarea copiilor cu cerinţe educative speciale (CES), inclusiv a copiilor care provin din familii cu situatie materiala precara, in scoala si in societate.

Proiectul a generat efecte pozitive si beneficii nu doar la nivelul GT ci si la nivelul familiilor acestora, a mediului educational, a comunitatilor locale si judetene, contribuind la cresterea nivelului de educatie si sanatate.

ces-sanatate-prin-terapie-si-dezvoltare-personala_convertit.jpg

Asociaţia

ANFAR D.S.

Primește mai

multe informații!

Aboneaza-te la Newsletter!
newsl1.png

Donează pentru

copii cu CES!

Consiliere

online